ترغب بنشر مسار تعليمي؟ اضغط هنا

تهدف هذه الدراسة إلى البحث في الأثر الذي تبديه الخدمات المصرفية الإلكترونية في الأداء المالي للمصارف، و ذلك عبر إجراء دراسة تطبيقية على المصارف العامة العاملة في سورية، و تم اختيار المصرف العقاري السوري كوحدة معاينة و تحليل، فهو يعد من أوائل المصا رف التي تبنت مفهوم العمل المصرفي الإلكتروني و تقديم الخدمات المصرفية الإلكترونية في سورية، و نظرا لتوفر البيانات المالية للفترة ما قبل تقديم الخدمات الإلكترونية ما ساعد على إجراء الدراسة الإحصائية و خدم هدف البحث، إذ تم إجراء الدراسة في الفترة الممتدة من عام 1995 و لغاية عام 2013.
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر جودة الخدمات المصرفية الإلكترونية في رضا العميل في كل من مصارف القطاعين العام و الخاص في مدينة حماة, بالإضافة إلى معرفة الاختلاف في تقييم كل من جودة الخدمات المصرفية الإلكترونية و رضا العميل بين هذين القطاعين.
يهدف البحث إلى معرفة دور الخدمات المصرفية الالكترونية المقدمة من قبل المصرف التجاري السوري في زيادة رضا العملاء, و كذلك التركيز على رضا العميل لما له من أهمية و دور في تحقيق الميزة التنافسية في تقديم الخدمات في قطاع المصارف و الذي يمثل مجالاً للمنافس ة بين المصارف, و بيان مدى مشاركة عاملي المصرف محل الدراسة في حرصهم على تحقيق رضا العملاء. و قدم البحث في النهاية ملخصاً لأهم النتائج التي توصل إليها, كما قدم بعض المقترحات و التوصيات التي من شأنها تحسين مستوى الخدمات المصرفية الالكترونية و تحقيق رضا العملاء بها, من خلال الدراسة الميدانية مستخدماً استبانة تم تصميمها لهذا الغرض.
The research aims at finding out the role of the electronic banking services provided by the Commercial Bank of Syria in increasing customers' satisfaction, as well as focusing on customers' satisfaction because of its importance and its role in achi eving the competitive advantage in the delivery of services in the banking sector, which represents an area of competition between public banks and private banks. Also, it aims at stating the extent of the employees' participation in the bank under study regarding their eagerness to achieve customers' satisfaction. At the end, the research presents a summary of the most important findings. It also presents some proposals and recommendations that will further improve the level of electronic banking services and achieving customers' satisfaction inorder to compete at a global level through a field study using a questionnaire designed for this purpose.
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى واقع الخدمات المصرفية الإلكترونية المقدمة في المصارف الخاصة في محافظة اللاذقية، و معرفة مستوى رضى العاملين في المصارف الخاصة على الخدمات المصرفية الإلكترونية المقدمة في المصارف الخاصة، تكون مجتمع الدراسة من العام لين في البنوك و المصارف الخاصة في محافظة اللاذقية. استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي لقياس رضى العاملين في المصارف الخاصة على مستوى الخدمات المصرفية الإلكترونية المقدمة في المصارف المذكورة، تم تصميم و توزيع استبانة على العاملين في المصارف الخاصة بغية قياس درجة جودة الخدمات و نوعها و الصعوبات التي تواجه العمل المصرفي الإلكتروني، كما تم دراسة و تحليل البيانات باستخدام برنامج spss ، و بعد تحليل البيانات تبين عدم توفر جودة للخدمات المصرفية الإلكترونية المقدمة في المصارف الخاصة في منطقة الدراسة وفقا للأبعاد التالية (الجودة، الشمولية، الصعوبات، الرضا) من وجهة نظر العاملين في المصارف الخاصة.
The research aims to study the impact of information technology on the quality of banking services in the branches of the Commercial Bank of Syria province of Latakia. To achieve the objectives of the research, a questionnaire was developed and distr ibuted to 201 workers, and (183) questionnaire were suitable to analyze, a response rate (91.04%), and based on applying simple regression to assess the relationship between the information technology and the quality of banking service dimensions, the research found the following results: 1- There is a strong and positive correlation between the hardware equipment and the quality of banking service, where it was found that (79.7%) of the discrepancy in the quality of banking services is explained after the equipment. 2- There is a strong and positive correlation between a online banking service and service quality, it was found that (69.2%) of the discrepancy in the quality of banking services is explained after the Internet. 3- There is a strong and positive correlation between communications and banking service quality, where it was found that (65.9%) of the discrepancy in the quality of banking services is explained after the communication. 4- There are acceptable and positive correlation between post-efficiency of human resources and banking service quality, where it was found that (59.9%) of the discrepancy in the quality of banking services is explained by the efficiency of human resources.
يهدف البحث إلى دراسة أثر تكنولوجيا المعلومات على جودة الخدمة المصرفية في فروع المصرف التجاري السوري بمحافظة اللاذقية, و لتحقيق أهداف البحث تمّ تطوير استبانة و توزيعها على (201) عامل, و أعيد منها (183) استبانة, بنسبة استجابة بلغت (91.04%), و بالاعتماد على تحليل الانحدار البسيط تمّ دراسة العلاقة بين أبعاد تكنولوجيا المعلومات و جودة الخدمة المصرفية, و توصل البحث للنتائج الآتية: 1- هناك علاقة ارتباط قوية و موجبة بين بعد الأجهزة المعدات و جودة الخدمة المصرفية, حيث تبين أنّ (79.7%) من التباين الحاصل في جودة الخدمات المصرفية يفسره بعد الأجهزة و المعدات. 2- هناك علاقة ارتباط قوية و موجبة بين بعد الانترنت و جودة الخدمة المصرفية, حيث تبين أنّ (69.2%) من التباين الحاصل في جودة الخدمات المصرفية يفسره بعد الانترنت. 3- هناك علاقة ارتباط قوية و موجبة بين بعد الاتصالات و جودة الخدمة المصرفية, حيث تبين أنّ (65.9%) من التباين الحاصل في جودة الخدمات المصرفية يفسره بعد الاتصالات. 4- هناك علاقة ارتباط مقبولة و موجبة بين بعد كفاءة الموارد البشرية و جودة الخدمة المصرفية, حيث تبين أنّ (59.9%) من التباين الحاصل في جودة الخدمات المصرفية يفسره كفاءة الموارد البشرية.
This paper deals with the role of marketing in the banking system to increase the competitiveness of the Syrian commercial banks through the study of the relationship between each of the (banking services, pricing, promotion and distribution) and inc reasing the competitiveness of these banks. As well as the study of the difference between the commercial banks in the public and private use of the elements of the marketing mix banking. The research on the descriptive approach, and included the research community all employees in commercial banks, public and private in the Syrian coast, totaling (527) factor, were distributed (222) identification of the workers have been identified using the law of the sample statistical re-ones (204) questionnaire response rate (91.89%), and the questionnaires were distributed between the (129) questionnaire for public banks, and (75) the identification of the private banks. And using appropriate statistical methods was reached the following results: There is a direct correlation and acceptable significant correlation between the use of a combination of banking services in the commercial banks and their ability to compete in the banking market. The existence of a positive relationship and a weak significant differences between the use of each of (the pricing of banking services, the promotion of banking services, distribution services, banking) in commercial banks and their ability to compete in the banking market.The lack of significant differences between public and private banks in the use of the elements of the marketing mix banking (banking services, pricing, promotion, distribution) to enhance their competitiveness in the banking market.
هدفت دراسة قياس رضا العملاء عن جودة الخدمات المصرفية الإسلامية " دراسة ميدانية عن بنك سورية الدولي الإسلامي"، إلى تعرف مدى رضا العملاء عن مستوى جودة هذه الخدمات التي يقدمها البنك محل الدراسة، و أيضاً إلى الكشف عن المنافع التي يمكن أن يحصل عليها بنك س ورية الدولي الإسلامي من وراء قياس جودة خدماته، و العمل على تطويرها وصولاً إلى هدف أساس، ألا و هو زيادة حصته السوقية لتعظيم ربحيته.
mircosoft-partner

هل ترغب بارسال اشعارات عن اخر التحديثات في شمرا-اكاديميا