هدفت هذه الدراسة إلى معرفة وجهة نظر المعلمين اتجاه المعيقات التي تواجههم خلال استخدامهم المهارات الحاسوبية المكتسبة من الرخصة الدولية لقيادة الحاسوب في التعليم. و ذلك من خلال الإجابة عن الأسئلة الآتية:
-1 هل هناك أي اختلافات في درجة التحديات التي تواجه المعلمين خلال تطبيق
المهارات الحاسوبية المكتسبة من الرخصة الدولية لقيادة الحاسوب، و التي تتعلق بدرجة الدعم المقدم من الإدارة المدرسية و التربوية؟
-2 هل هنالك فروقات ذات دلاله إحصائية في نوع الصعوبات المتعلقة بالدعم
الإداري المقدم للمعلمين بالاعتماد على درجة التعليم، الجنس، الخبرة، الموضوع، تاريخ الحصول على الرخصة الدولية لقيادة الحاسوب و مستوى الطلبة؟
This study aims at investigating teachers’ perceptions toward the
barriers that face teachers during the process of using computer
applications in teaching. More specifically, this tries to answer the
following main questions: (1) Are there any differences in the degree of
challenges facing teachers during the process of using their ICDL skills in
their teaching that are related to the level of administration support? and
(2) Are there statistically significant differences in the degree of
challenges facing teachers during the study process of using their ICDL
skills in teaching that are related to the degree of support administration
with respect to the level of education, gender, work experience, subject,
the date the ICDL certificate gained, and the level of students?
المراجع المستخدمة
Becta. (2003). "Key research evidence about barriers to the use of ICT", Retrieved April 2, 2004 from: http://www.becta.org.uk/research/ictrn/. Report Becta ICT Research
Brinkerhoff, J. (2006). "Effects of a Long-Duration, Professional Development Academy on Technology Skills, Computer selfefficacy, and Technology Integration Beliefs and Practices", Journal of Research on Technology in Education, 39 (1), 22-28
Cuban, L., Kirkpatrick, H.; & Peck, C. (2001). “High access and low use of technology in high school classrooms: explaining an apparent paradox”, American Educational Research Journal, 38 (4), 813–834