ورقة بحثية - "مهارات التفكير المعرفية المتضمنة في منهاج الدراسات الاجتماعية وفق تصنيف ستيرنبرج للصف الثالث الأساسي من مرحلة التعليم الأساسي في الجمهورية العربية السورية"

"Cognitive Thinking Skills included in Social Studies curricula According to Sternberg, Distribution to The Third Grade of The Basic Education Stage in Syrian Arab Republic" " Analytical Study"

تم النشر من قبل : جامعة البعث مؤسسة تعليمة (جامعة - معهد) ، تاريخ النشر : 2016 - Feb

المؤلفون

ربا علي التامر  ( باحث )

مجالات البحث

التربية

الملخص باللغة العربية

يهدف البحث إلى تحديد مهارات التفكير المعرفي المتضمنة في منهاج الدراسات الاجتماعية (كتاب التلميذ + كتاب المعلم) للصف الثالث الأساسي، و لتحقيق هذا الهدف بنت الباحثة قائمة بمهارات التفكير المعرفي الواجب تضمينها في محتوى المنهاج، و قد تكونت من ( 8 ) مهارات رئيسة، و ( 20 ) مهارة فرعية، و ( 29 ) مؤشرا دالاً على المهارات الفرعية، و استخدمت لذلك القائمة في تحليل محتوى منهاج الدراسات الاجتماعية و الذي يمثل عينة البحث.

الملخص باللغة الإنكليزية

The research aims to define cognitive thinking skills included in social studies curricula (pupil,s book+ teacher,s book) according to Sternberg, distribution to the basic third grade, for that researcher designed a list of cognitive thinking skills must included in curricula,s content, it consists of: (8) main skills, (20) skills, and (29) evidence significant skills, and used this list in analizing content of social studies curricula that is research, sample.

المراجع المستخدمة

Abaya,J.Layance.(1993).Textbook Questions and Cognitive Development: A Comparative Analysis of Questions in Junior and Senior High Social Textbooks. Dissertation Abstracts International.54(7): 2438A  

Costa,L.&Kallick,B. (2001).What are Habits of Mind? Access date: 24/5/2015. http://www. Habits-of- Mind.net.thinkingskills.html  

Fisher,R.(1999). Head Start: How to develop Your Child Mind. Access date: 2/6/2015. www.teachingthinking.net.thinkingskills.html  


تمت الإضافة من قبل : diana habib


آراء الزوار