يهدف البحث إلى معرفة درجة توافر المهارات العقلية في محتوى منهج العلوم للصف الأول الأساسي وفق أنموذج مارزانو, و لتحقيق هذا الهدف بينت قائمة بالمهارات العقلية الواجب تضمينها في محتوى هذا الكتاب مشتقة من أنموذج مارزانو, و قد تكونت القائمة من (8) مهارات رئيسة و (21) مهارة فرعية و (57) مؤشرا دالا على المهارات الفرعية, و استخدم المنهج الوصفي بأسلوب تحليل المحتوى.
The research tries to determine the degree of availability of cognitive
skills in the first grade book of sciences at primary schools, in the Light of
Morzano's Model. To achieve this goal, a list of cognitive skills was made
to be included in this book derived from the model of Marzano. The list is
composed of (8) main skills, (21) sub-skills, and (57) indicators to subskills.
The descriptive method, especially content analysis, is used.
المراجع المستخدمة
ÇAKICI , Y2012-Exploring Turkish Upper Primary Level Science Textbooks’ Coverage of Scientific Literacy Themes, Eurasian Journal of Educational Research, Issue 49, pp 81-102
GHADERI, M2010- The comparison analysis of the science textbooks and teacher’s guide in Iran with America (science anytime), Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2,pp 5427– 5440
MARZANO, R. J., BRANDT, R. S., HUGHES, C. S., JONES, B. F., PRESSEISEN, B. Z., RANKIN, S. C., SUHOR, C 1988- Dimensions of Thinking: A Framework for Curriculum and Instruction. The Association for Supervision and Curriculum Development, Virginia