ندرس في هذا البحث إمكانية المساهمة في حل مسألة توجيه المركبة مع نوافذ زمنية Vehicle Routing Problem with Time Windows (VRPTW) التي هي واحدة من مشاكل الأمثلية من النوع NP-Hard.
نقدم خوارزمية هجينة تعتمد على مبدأ التكامل بين خوارزمية البحث المحلي الموجه و خوارزمية البحث المحظور و وجود البحث المحلي 2- Opt ، و المستند على خوارزمية التوفير المرتبطة بتابع هدف معين لتوفير الكثير من المدخرات ، و كما سنقارن الحل الناتج عن هذا النهج الهجين و المطور مع نتائج تجارب قياسية لخوارزميات هجينة لاختبار فعالية هذه الخوارزمية المقدمة و تأثيرها على نوعية الحل من حيث سرعة التقارب و القدرة على إيجاد حلول أفضل .
In this research, we are studying the possibility of contribution in solving the Vehicle
Routing Problem with Time Windows(VRPTW),that is one of the optimization problems
of the NP-hard type.
Moreover, Hybrid algorithm (HA) provided that integrates between Tabu Search
Algorithm and Guided Local Search algorithm And existence 2- Opt Local Search, based
on the savings algorithm in terms of continued of a particular objective to provide a lot of
savings. As we will compare the presented approach with standard tests to demonstrate
the efficiency, and their impact on the quality of the solution in terms of speed of
convergence and the ability to find better solutions.
المراجع المستخدمة
SOLOMON, M.M. ,"Algorithms for the vehicle routing and scheduling problems with time window constrains", Operational Research,Vol.35,No.2, 1987,PP. 250-265
DANTZIG, G.B., RAMSER, J. H., "The Truck Dispatching Problem". Management Science, Vol. 6, No. 1,1959. pp. 79-89
BRÄYSY.O ; GENDREAU, M., "Vehicle routing problem with time windows", part ii: Metaheuristics. Transportation Science, 39(1):pp.119–139, 2005